Ürküten Strateji: Dark Marketing (Karanlık Pazarlama)

0
113
Karanlık Pazarlama

“En iyi pazarlama, pazarlama gibi hissettirmeyendir.” Tom Fishburne

Neden film izlerken patlamış mısır yiyoruz? Evimizde dahi film denilince neden aklımıza hemen patlamış mısır yapmak geliyor? Bu soruların cevabı; Karanlık Pazarlama stratejisi.
Karanlık pazarlama kavramının en temel çıkış noktası 1950’li yıllarda sinema salonlarında film aralarına “Patlamış mısır yiyin.” sloganının yerleştirilerek salonlarda patlamış mısır satışlarının arttırılmasıdır.
Sinema salonlarının izleyicilere alışkanlık kazandırarak, sürekli hale getirmeye çalıştığı bu uygulama artık evlerimizde dahi film izlerken uygulanmakta. Öyle ki film denildiğinde akla ilk gelenlerden biridir patlamış mısır.

Peki Karanlık Pazarlama Nedir?

Hiç marka ismi geçmeden o markaya ilişkin bazı unsurları görerek veya duyarak o marka ile özdeşleştirdiğiniz oldu mu?

Gün içinde farkında olmadan bir çok reklama maruz kalıyoruz aslında. Reklamının yapılması yasak olan ürünler veya hizmetler satan firmalar bunu başarılı şekilde gerçekleştirebiliyor. Tabii Karanlık Pazarlama stratejisini sadece bu firmalar uygulamıyor. Örneğin televizyonda izlediğimiz dizi veya filmlerde de markası gösterilmemiş ancak görür görmez markasını tanıdığımız ürünlere rastlayabiliyoruz. İşte burada Karanlık Pazarlama devreye girmiş oluyor.
Karanlık Pazarlama’yı Fishburne’un sözünden yola çıkarak en basit şekilde; ürün veya hizmetleri bazı kanallar yoluyla ihtiyaç olmadığı halde ihtiyaç haline getirilmiş veya hali hazırda ihtiyaçları, tüketicilerde bunlara karşı kullanım alışkanlığı yaratmak olarak tanımlayabiliriz. Tabii en önemli nokta da bunu tüketiciye hissettirmeden yapmak. Bir çok yerli ve yabancı firma bu stratejiyi başarı ile uygulamaktadır.

Karanlık Pazarlama Neden Yapılır?

Reklamı yasaklanan markalar kendi ürünlerini veya hizmetlerini satabilmek adına yaratıcı reklam stratejileri ortaya koymalıdır ki marka hayatta kalabilsin ve ürün veya hizmetlerine karşı talep artışı sağlayabilsin. Yani markalar Karanlık Pazarlama ile ürün veya hizmetlerini satabilmekte, imajlarını güçlendirmekte ve talep artışı sağlayabilmektedir.

Dijital Hayatta Karanlık Pazarlama

Sosyal medyanın ve sosyal medyada tanınmış kişilerin tüketiciler üzerindeki etkisiyle de Karanlık Pazarlama da dijitalleşmekte ve hayatımıza nüfuz etmektedir. Reklamı yasak olan ürünler influencerlar tarafından hashtagler veya markaya dair; renk tonlamaları, markayı anımsatıcı ufak görseller, ürün veya logo tipografisi gibi ibareler paylaşarak bizlere ulaştırmaktadır. Bazen de tanınmış kişilerin kullandığı ürünler ile birlikte markalar hayatımıza girmektedir.