Markanın 4 Temel İşlevi Nedir?

0
102
Markanın 4 Temel İşlevi

Markanın 4 Temel İşlevi Nedir?

Marka oldukça geniş bir kavramdır ve pazarlama dünyasında marka kavramını açıklayabilmek adına birçok tanım ileri sürülmüştür. Markanın temel olarak bir ürün ya da hizmeti rakiplerinden ayırt etmek gibi bir özelliği vardır. Marka ile ilgili web sitemizdeki diğer yazılarımızı okuyabilir ve detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz. Ancak bugün markanın 4 temel işlevi hakkında bilgi paylaşacağız.

Kaynak Gösterme İşlevi

Bir markanın en önemli özelliklerinden biri kaynak gösterebilmesidir. Markanın tarihi geçmişine baktığımızda da görebiliriz. Marka bir ürünün kime ait olduğunu gösterebilmek adına kullanılmıştır. Bu anlamda markanın en temel özelliklerinden biri bir ürünün kime ait olduğunu en kısa yoldan gösterebilmektedir.

Her şeyden öte marka bir ürünün kime ait olduğunu, hangi işletme tarafından üretildiğini ve piyasa sürüldüğünü belirtir. Günümüzde tüketici ürünün kaynağına değil markanın temsil ettiği kalitenin kaynağına odaklanmaktadır.

Özellikle iyi tanınan ve bilinen markalarda tüketicinin duyduğu güven markanın temsil ettiği işletmeye duyulan güvenden kaynaklanabilmektedir. Örneğin; Lassa marka bir lastik alan tüketici ürünün arkasında Sabancı Holding olduğunu bilir.

Kalite Gösterme İşlevi

Günümüz dünyasında tüketici marka çatısı altında satılan ürünün kalitesini önemsemektedir. Tüketici için kalite ve kalitenin korunması önemli bir kriterdir. Belli bir markadan düzenli olarak alışveriş yapılması durumunda ilgili marka aynı zamanda tüketici için belli bir kaliteyi temsil etmeye başlar. Tüketici, özellikle bütçesinden önemli bir harcama yapacağı zaman kendisini risk altında hisseder. Bu gibi durumlarda risklerden uzaklaşmak için çabalarlar. Yeni ve denenmemiş ürünlerden uzak durup kalite konusunda güven veren markalardan alışveriş yapmaya eğilim gösterirler.

Marka, tüketiciye bugün sağladığı ürün ve hizmetleri yarın aynı kalitede sağlayabilmeyi garanti eder. Tüketicinin her seferinde tekrar deneme yapmasının ve kalite kaygısı yaşamasının önüne geçer. Ürünün taşıdığı markaya duyulan güven bir noktadan sonra ürüne değil markaya duyulan güven olarak değişecektir. Böyle bir durumda, işletme tüketicisinin güvenini kırmamak için kalitesinde değişiklik yaşamaması gerekmektedir.

Ayırt Edicilik İşlevi

Marka, bir ürün ya da hizmetin diğerlerinden ayırt edilmesini sağlayan en önemli şeydir. Bir işletme yarattığı marka sayesinde ürün ve hizmetini diğerlerinden ayırt edebilir. Değeri diğerlerinden ayırt edilebilen ürüne olan talep ise devamlı olur. Marka, üretici ya da dağıtıcının tüketiciyle bağ kurabileceği yegane noktadır. Ancak marka aracılığı ile tüketicinin duygularına dokunabilir ve ürün marka bütünleşmesi sağlanabilir.

Reklam Ve Tanıtım İşlevi

Marka, tüketiciye bir ürünü diğerlerinden ayır etmesini sağladığı gibi aynı zamanda ürünü üreten firmanın tanıtımını da yapmaktadır. Bu nedenle bir ürünün reklamının yapılması için marka çok önemli bir araçtır. Marka yardımı ile kitlelerin dikkatini çekebilir ve akılda kalıcılık sağlayabiliriz. Bu noktada marka ile bir kez bağ kurulduğunda tüketiciler üründen ziyade markayı satın alır. Yani, bilinirliği yüksek bir marka, bir işletme için en önemli reklam ve müşteri kazanma aracıdır.