Markalar İçin Arketipler

0
91
Markalar İçin Arketipler

Her canlının karakteri olduğu gibi markaların da onları temsil eden karakterleri, arketipleri vardır. Markanın var olmak istediği konuma, hitap ettiği hedef kitleye ve temsil etmek istediği varlıklara göre çeşitli arketipler vardır. Arketip yaratımı ve oluşumundaki amaç markayı hayatın içine çekerek hedef kitlesiyle duygusal bir bağ kurmasını sağlayabilmektir.

Markanın kendi için kazandırdığı kişilik sayesinden hedef kitle markanın arketipi ve kendi kişiliği arasında bir bağ kurar. Ve bu bağ markayla yakınlaşmasını sağlar. Markanın kurumsal kimliği ve imajıyla doğru oluşturulmuş bir arketip marka sadakatinin gerçekleşmesini de mümkün kılar.

Markalar için 12 tane arketip vardır. Bunlar:
  • Yardımsever (Caregiver): Yardımseverliği, şefkati ve cömertliği temsil eder. Sempatik ve sıcakkanlıdır. Yol gösterir ve koruyucudur. UNICEF, WWF, OMO ve SUDOCREM’i örnek verebiliriz.
  • Yaratıcı (Creator): Yenilikçiliği ve yaratıcılığı temsil eder. Hayalperest ve vizyonerdir. APPLE, SONY ve LEGO’yu örnek verebiliriz.
  • Kâşif (Explorer): Bağımsızlığı ve maceraperestliği temsil eder. Keşfetmek ister. Heyecanlı, korkusuz ve sürekli hareket halindedir. REDBULL, JEEP, PERSİL, THE NORTH FACE’i örnek verebiliriz.
  • Kahraman (Hero): Bir savaşçı tarafından temsil edilir. Cesaretli, samimi ve mücadelecidir. İlham verir.  ADİDAS ve NİKE ve FEDEX’i örnek verebiliriz.
  • Masum (Innocent): Saflığı, iyiliği ve masumiyeti temsi eder. İnançlı ve alçakgönüllüdür. Yalın ve sade üretimler yapar. DURU, EVİAN, DOVE ve PINAR’ı örnek verebiliriz.
  • Aşık (Lover): Romantizm, şehvet, duygusallık ve tutkuyu temsil eder. Zevk ve huzur vermek ister. Baştan çıkarıcıdır. L’OREAL (Siz buna değersiniz), ALFEO ROMEO, CHANEL VİCTORİA SECRET’ı örnek verebiliriz.
  • Bilge (Sage): Aydınlanmaya değer verir. Bilgeliği ve uzmanlığı temsil eder. Uzman bir rehberdir. OMO, MİLUPA, GOOGLE ve BBC’yi örnek verebiliriz.
  • Asi (Outlaw): İsyankarlığı temsil eder. Uyumsuz, inatçı ve özgürlüğüne düşkündür. HARLEY DAVİDSON, PEPSİ ve DİESEL’i verebiliriz.
  • Kral (Ruler): Güç ve kontrolü temsil edilir. Patron ve hâkim konumundadır. Yüksek etki gücüne sahip, otoriter ve kendinden emindir. Saygınlığa önem verir. IBM, MERCEDES, THY, VAKKO, HİLTON, ROLEX, MERCEDES-BENZ ve LOUİS VUİTTON’u örnek verebiliriz.
  • Sihirbaz (Magician): Hayalperestliği temsil edilir. Cihazların nasıl çalıştığını ve geliştirilebileceklerini araştırır. Gizemli bir uygulamacı ve bilim insanıdır. Keşfetmeyi ve keşfedilmeyi önemser. MAGNUM, CALGON, DİSNEY, APPLE, COCA COLA ve DYSON’u örnek verebiliriz.
  • Sıradan Adam (Regular Guy): Halktan birini temsil eder. Azimli, gerçekçi ve alçak gönüllüdür. Bağ kurmaya önem verir, mütevazidir. FİAT, ÜLKER, ETİ, ÇAYKUR, IKEA ve WALLMART’ı örnek verebiliriz.
  • Şakacı (Jester): Eğlenceyi temsil eder. Oyuncu, alaycı ve yaramazdır. Zevk için yaşamaya ve pozitif hikayelere önem verir. M&M’S, CARLSBERG, BEN & JERRY’S, MTV ve OPET’i örnek verebiliriz.

Arketip Kullanımının Faydaları

  • Arketipler temsil ettikleri kişilik özellikleriyle markanızı ifade etme biçiminizi kolaylaştırır.
  • Markanızı yansıtan arketipler başlı başına bir iletişimdir yolu oluşturur.
  • Bütünleşik bir iletişimi planını mümkün kılar. Markanızın kişilik ve kimlik yapısıyla da bütünsel bir yapı oluşturur.
  • Hedef kitle üzerindeki farkındalığınızı arttır.
  • Arketipler yansıttığı kişilik özellikleri ile marka ve hedef kitle arasındaki bağı güçlendirir. Hedef kitlenizle duygusal bağ kurmanızı sağlar.
  • Hedef kitle ile kurulan duygusal ve güçlü bağlar müşteri sadakatinizi arttırır.
  • Arketipler markanızın mesajlarını daha net hale getirir ve markanızın akılda kalıcılığını arttırır.
  • Başarılı ve markanın yapısına oturmuş bir arketip iletişimde sürekliliği sağlar. Ve tutarlı bir iletişim oluşturur.
  • Markanızı rakiplerinden ayrımını kolaylaştırır. Pazardaki konumunuzu netleştirir.