Kullanıcı Odaklı İçerik Üretimi Şartları

0
132
Kullanıcı Odaklı İçerik Üretimi Şartları

Kullanıcı odaklı içerik üretimi (UGC) kavramı web 2.0 ile birlikte internet literatürüne girmiştir. OECD bir içeriğin UGC yani kullanıcı odaklı içirik üretimi olarak tanımlanabilmesi için 3 şart koşmuştur. Bunlar:

a. Herkesin erişimine açık bir platformda yayınlanmış olması.

b. Minimal seviyede de olsa yaratıcılık (efor) barındırıyor olması.

c. Bir profesyonel tarafından üretilmemiş olması.

Web2.0’ın kullanıcıların içerik üretimine izin veren teknolojileriyle birlikte kullanıcılar önce yorumlama yöntemi ile, sonrasında ise bloglama yöntemiyle içerik üretimine dahil olmuştur. Kullanıcılar Blogspot.com ile yazılar, Flickr.com ile fotoğraflar, Soundcloud.com ile müzikler paylaşabilme imkanı bulmuştur. Mevcuttaki hizmet sayısı yukarıda bahsedilen platform örneklerinin çok ötesindedir.

İlk kurulan UGC sitelerine örnek olarak Blogger (1999), EkşiSözlük (1999), Wikipedia (2001) ve Flickr (2004) verilebilir. Web 2.0 çağında doğmuş olan diğer platformların başında 2004 yılında kurulan Facebook(2 milyar kullanıcı) ve 2006 yılında kurulan Twitter (0,5 milyar kullanıcı) gelmektedir. Bu devlerin başarısı webe gerçek gücünü veren kolektif zekâdan yararlanmış olmalarıdır. Bu platformlar kesinlikle kendileri içerik üretmemekte fakat kullanıcıların içerik üretmesi için en elverişli ortamı yaratmaya çalışmaktadırlar.

Jensen Schau, 2011 yılındaki çalışmasında Facebook’un diğer sosyal mecralara göre UGC’e daha fazla imkan sağladığını, markaların sadece müşterileriyle değil diğer tüketicilerle de daha fazla etkileşime girmelerine olanak sağladığını belirtmektedir. Fakat bu çalışma henüz Instagram ve Youtube’un olgunlaşma dönemini tamamlamadığı dönemlerde gerçekleştiği için güncelliğini korumama ihtimalini barındırmaktadır. Diğer yandan Twitter kullanıcıların ne konuştuğunu gözlemleme ve gerektiğinde cevap vermek için, Youtube ise bir yaşam şekli sunan ve tüketicilerin hayatında doğrudan yer edinmek isteyen markalar için en uygun mecralar olarak belirtilmektedir.

Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik, geçtiğimiz yüzyılın “ambalajlı ürünler medyasının karşısında duran vatandaş medyası” olarak da tanımlanmıştır. Vatandaş medyası, kitle kaynaklı geri bildirim sistemine sahiptir. Bu sistemde kullanıcı tarafından oluşturulan ve yüklenen farklı formatlardaki yorumlar ve hikayeler paylaşılır.

UGC’nin habercilik anlamında ilk kullanımını BBC 2005 yılında Londra olayları sırasında gerçekleştirmiştir. Londra’da patlayan bombalarla ilgili 5,000’den fazla fotoğrafa ulaşılmıştır.

Yükselen UGC (Kullanıcı odaklı içerik üretimi) trendiyle birlikte 2006 yılında Times yılın insanı (Person of the year) olarak UGC’yi seçmiştir ve okuyucularının karşısına “You” başlığıyla çıkmıştır.

Başarıya Ulaşmak İçin Ana Amaçlar

Kullanıcıların oluşturduğu içerikleri esas alan stratejiler içeren kampanyalar pazarlama alanında da sıklıkla kullanılmaktadır. Alex York (2018)’a göre bu şekilde bir kampanya tasarlandığında markaların başarıya ulaşmak için üç ana amacı olmalıdır:

● Markanın tüketicilerle etkileşimini artırmak

● Başka mecralarda da konuşulmasını sağlamak

● Kitlelerin markaya daha fazla güven duymasını sağlamak.

Telif Hakları Sorunu

Kullanıcıların oluşturduğu içeriklerin yarattığı en büyük sorun ise telif hakları olarak dikkat çekmektedir. Bu noktada http://ugcprinciples.com‘un sunduğu bazı ilkeler şunlardır:

● UGC Hizmetlerinde hak ihlalinde bulunan içeriğin ortadan kaldırılması,

● Tamamen orijinal ve yetkili kullanıcı tarafından oluşturulmuş ses ve video içeriğinin yüklenmesinin teşvik edilmesi,

● UGC Hizmetlerinde telif hakkıyla korunan içeriğin adil kullanımının sağlanması ve

● Kullanıcı gizliliğinin meşru çıkarlarının korunması.

Kullanıcılar başkalarına ait içerikleri kullanırsa birçok ülke kanunlarına göre sorumlu taraf yayıncı platform olmaktadır. Yayıncı platformlar hukuki olarak temiz tarafta kalmak istedikleri için şüpheli bulduğu içerikleri anında kaldırma yöntemini seçmektedir. Özellikle Youtube’un bu konuda çok hassas olduğu bilinmektedir. Bir kullanıcı üçten fazla kez hak ihlali yaparsa hesabı tamamıyla kapatılmaktadır. Geri açılmasının tek yolu, hak sahiplerinden birinin şikayetini geri çekmeye ikna edilmesidir. Youtube ayrıca ara bir çözüm olarak telifli içeriğin kullanılması durumunda videoya ait bütün reklam gelirlerinin telif sahibine ait olması opsiyonunu getirmiştir. Bu sayede daha az video kullanılamaz hale gelmektedir.