Dijital Pazarlama ve Renk Psikolojisi

0
69

Renklerin de bir dili olduğunu biliyor muydunuz? Renkler sahip oldukları yüksek psikolojik etkileri sayesinde algılarımızı, karar verme sürecimizi ve bunlar sonucunda da davranışlarımızı etkileyebilir. Görsellik, bizler için çoğu zaman fazlaca dikkat çeken bir detay olmuştur. Yapılan araştırmalara göre; satın almadan önce ürünün sesi veya kokusu %1, metin %3, görsellik ise %93 oranında ilgimizi çekmektedir.

Markalar bizlere her zaman fiziksel olarak ulaşamadıkları için giderek daha da dijitalleşen dünyada bizlere ulaşabilmek adını dijital pazarlamayı kullanırlar. Bu yüzden markalar web sitelerinde, sosyal medya paylaşımlarında ve dijital reklamlarında rastgele renkler seçmek yerine tüketicilerin dikkatini çekmek, kendilerine yöneltmek ve tüketicilerin satın alma davranışlarını kendilerinden yana kullandırmak amacıyla renklerin psikolojisini kullanabilirler. Bazı renklere karşı tepkiler kişiden kişiye değişiklik gösterse de, renklerin psikolojik etkileri ile ilgili genel anlamları vardır.

Renklerin Anlamları ve Psikolojik Etkileri

Kırmızı: Hareket, heyecan, tutku ve yüksek enerjiyi temsil eder.

Kırmızı renk psikolojik olarak iştah açıcı, aciliyet hissi ile aniden harekete geçirici etki yaratır. Kan basıncını arttırır ve enerji verir. Uyandırdığı bu hislerden dolayı en çok fastfood markalarında bu renge rastlarız.

Mavi: Güvenilirlik, üretkenlik ve profesyonelliği temsil eder.

Mavi renk markaya karşı güvenilirliği arttırıcı bir etkiye sahip olduğu için genellikle ticari işletmeler ve bankalarda bu renge rastlayabiliriz.

Yeşil: Sağlık, rahatlama ve dinlenmeyi temsil eder.

Yeşil rengin beyinde uyum ve denge sağlama etkisi vardır ve doğa ile bağdaştırılır. Genellikle sağlık ve turizm sektörü, dinlenme tesisi gibi alanlarda rastlayabiliriz.

Sarı:  Dinamizm, neşe ve pozitifliği simgeler.

Sarı görünürlüğü kolay olduğu için çok çabuk dikkat çekmeyi başaran bir özelliğe sahiptir. Bu özelliği ile de tüketicilerde satın alma davranışını hızlandırır.

 Siyah: Otorite, güç, şıklık ve sağlamlığı temsil eder.

Siyah renk tüketicide kendisini cesur ve güçlü hissetme etkisi yaratır. Psikolojik olarak tüketiciye prestij sağlar. Genellikle lüks ve pahalı markalarda siyah renk kullanımına rastlayabiliriz.

Mor: Güzellik, asalet, özgüven, sanatçı ruh ve saygınlığı temsil eder.

Mor renk yaratıcı, hayal gücü yüksek bir marka çağrışımı oluşturur. Tüketicilerin ise kendini gizemli ve merak uyandırıcı hissetmesini sağlama etkisine sahiptir. Genellikle kişisel bakım, temizlik markalarında ve güzellik ürünlerinde bu renge rastlayabiliriz.

Pembe: Romantizm, duygusallık ve saflığı temsil eder.

Pembe renk tüketiciler üzerinde ferahlık, samimiyet, zarafet gibi hisler uyandırdığı için genellikle kadınlara ve çocuklara yönelik satışlar yapan markalar tarafınca tercih edilir.

Beyaz: Saflık, güvenlik, aydınlık ve temizliği temsil eder.

Beyaz rengin güven veren, yeni başlangıç ve olumsuz duyguları hafifletici ve dijital ortamlarda daha uzun süre vakit geçirmeye itici etkisi vardır. Tüketicilerde marka ile etkileşimini sürekli kılma ve bunun sonucunda da marka sadakati oluşturma etkisi yaratır.