Arama Motorları Nasıl Çalışır?

0
63
Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Kullanıcı açısından bakıldığında, arama motorları günümüzün bir mucizesidir. Arama kutusuna bir sorgu yazarsınız ve çoğu durumda web’den alınan sonuçlar milisaniye cinsinden sınıflandırılır ve sıralanır.

Google gibi popüler arama motorları, hem zamandan hem de tıklamalardan tasarruf sağlayan bazı aramaları doğrudan arama sonuçlarında yanıtlamaya başladı.

Peki arama motoru nedir, arama motorları nasıl çalışır sorularınız için okumaya başlayalım.

Arama motoru nedir?

Bir arama motoru iki ana şeyden oluşur: bir bilgi veri tabanı ve belirli bir arama için hangi sonuçların döndürüleceğini ve sıralanacağını hesaplayan algoritmalar.

Google gibi web arama motorları söz konusu olduğunda, veri tabanı trilyonlarca web sayfasından oluşur ve algoritmalar, en alakalı sonuçları sağlamak için yüzlerce faktöre bakar.

Arama motorları nasıl çalışır?

Arama motorları, daha sonra zamanlayıcıya giden ve bilinen URL’lerin bir listesini alarak çalışır. Zamanlayıcı, her bir URL’nin ne zaman taranacağına karar verir. Taranan sayfalar daha sonra hayati bilgilerin çıkarıldığı ve dizine eklendiği ayrıştırıcıya gider. Ayrıştırılan bağlantılar, taranmalarına ve tekrar taranmalarına öncelik veren planlayıcıya gider.

Bir şey aradığınızda, arama motorları eşleşen sayfaları gönderir ve algoritmalar bunları alaka düzeyine göre sıralar.

Sıralama algoritmalarını kısaca ele alacağız. Öncelikle, nasıl çalıştıklarını anladığımızdan emin olmak için bir web dizini oluşturmak ve sürdürmek için kullanılan mekanizmaları sırasıyla:

  • Planlama
  • Tarama
  • Ayrıştırma
  • İndeksleme

Arama motoru algoritmaları ne yapar?

İçeriği keşfetmek ve dizine eklemek, bulmacanın yalnızca ilk kısmıdır. Arama motorları ayrıca, bir kullanıcı bir arama yaptığında eşleşen sonuçları sıralamanın bir yoluna ihtiyaç duyar. Bu, arama motoru algoritmalarının işidir.

Her arama motorunun web sayfalarını sıralamak için benzersiz algoritmaları vardır. Ancak Google açık arayla en yaygın kullanılan arama motoru olduğu için (en azından batı dünyasında), bu kılavuzun geri kalanında odaklanacağımız şey budur.

Google nasıl çalışır?

Google, yukarıda anlatılanla hemen hemen aynı şekilde çalışır. Web’i tarar ve bulduğu içeriği dizine ekler. Ardından, bir şey aradığınızda, eşleşen sonuçları bulur ve bir saniyeden kısa bir süre içinde ilgi düzeyine göre algoritmik olarak sıralar.

Google, üç şey sayesinde çok iyi bir arama motoru olarak çalışıyor:

İlk olarak, web’i herkesten daha büyük bir ölçekte tararlar ve tekrardan tararlar. Bu, gezegendeki en büyük ve en taze endeksi oluşturmalarına ve sürdürmelerini sağladı.

İkincisi, en belirsiz veya yanlış aramaların bile arkasındaki gerçek anlamı anlamalarına olanak tanıyan dil modellerine büyük yatırım yaptılar. Örneğin, “İtalyan restront” için arama yaptığınızda “İtalyan restorant.” demek istediğinizi anlıyorlar.

Bunun ötesinde eşanlamlıları da anlarlar.

Üçüncüsü ve en önemlisi, sıralama algoritmaları muhtemelen tüm arama motorlarının en alakalı sonuçlarını gönderir.

Google’ın arama algoritması nasıl çalışır?

Google, alakalı içeriği bulmak ve sıralamak için yüzlerce faktöre bakar. Bunların ne olduğunu kimse bilmiyor, ancak önemli olanları biliyoruz.

  • Konuya uygunluk
  • Arama amacı
  • İçerik stili
  • İçerik türü
  • İçerik biçimi
  • İçerik açısı
  • Yenilik
  • İçerik kalitesi
  • Kullanılabilirlik
  • Sayfa hızı
  • Mobil uyumluluk
  • Kişiselleştirme

Bir web siteniz varsa Google’ın algoritması neden önemlidir?

Google’ın içeriği nasıl bulduğunu ve sıraladığını bilmek, arama sonuçlarında görünen sayfalar oluşturma yeteneğinizi geliştirir. Google’ın neye değer verdiğini veya içeriği nasıl keşfettiklerini anlamadan kör olursanız, sıralama şansınız sıfıra düşer.

Google’da daha üst sıralarda yer almak için çaba sarf etmek, Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) olarak bilinir.

SEO, birçok işletme için bir önceliktir çünkü;

  • Trafik, SEO çabalarından “özgürdür”;
  • Trafik her ay tutarlıdır (sıralamaları koruyabildiğiniz sürece);
  • Bazı durumlarda büyük bir kitleye ulaşma olanağı sağlar.

Arama motorları hakkında daha fazla bilgi ya da SEO danışmanlığı için etkici.com web sitemizi ziyaret edebilirsiniz.